Monday, 14 October 2019

PENGGUNAAN ICT

KELEBIHAN PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK KANAK-KANAK:

1.Bahan pengajaran dan pembelajaran dapat digunakan berulangkali.
  •   ABM/BBM yang dihasilkan melalui ICT dapat digunakan secara berulangkali kerana dapat disimpan di dalam komputer.
2.Alat pemudah komunikasi.
  •   Membolehkan kanak-kanak dan guru untuk menghantar, menerima dan berkongsi maklumat dalam pelbagai bentuk daripada lokasi yang berbeza.
 3.Menarik perhatian kanak-kanak ketika proses pdp berlangsung.
  •   Hal ini kerana penggunaan aplikasi seperti Microsoft, powerpoint, dan lain-lain dapat menunjukkan imej dan visual yang menarik dan berwarna-warni  yang dihasilkan oleh guru.
4.Memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua pelajar       yang pelbagai keupayaan.
  •  Dalam sesebuah kelas tidak semua kanak-kanak mempunyai kebolehan yang sama  dalam menerima sesuatu yang diajar. Melalui penggunaan ICT  kanak-kanak dapat memahami apa yang diajar dengan lebih jelas kerana proses pengajaran dan pembelajaran akan lebih menarik serta berkesan.
5.Meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran. 
  •   Guru dapat membuat persiapan dan bersedia dengan lebih awal untuk menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran. Guru juga dapat mencari makluma-maklumat tentang pengajaran yang lebih baik.

KEBAIKAN PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK KANAK-KANAK:

1.Meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi. 
  •  Kanak-kanak akan lebih cepat bertindak balas apabila mendapat sesuatu yang nyata dan  mempunyai daya tarikan yang menarik seperti warna, cahaya, bunyi dan gambar.
2.Mendidik kanak-kanak mendalami ilmu tentang dunia teknologi. 
  •  Dapat melatih dan mendidik mereka mengendalikan komputer dengan lebih cekap.
3.Meningkatkan daya kefahaman kanak-kanak.  
  •  Sebagai contoh, dalam pengajaran subjek sejarah yang memerlukan kanak-kanak mengingati sesuatu peristiwa yang berkronologi.
4.Meningkatkan kemahiran motor halus kanak-kanak. 
  •  Menekan kekunci dan menggunakan tetikus dapat membantu dalam membaiki kemahiran motor kanak-kanak sekaligus meningkatkan koordinasi mata dan tangan mereka.
5.Menjadikan komunikasi jarak jauh satu kenyataan. 
  •  Kanak-kanak dapat bercakap dan berhubung dengan rakan-rakan dan keluarga yang berada jauh.

KELEMAHAN PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK KANAK-KANAK:

 1.Terlalu mahal untuk dimiliki. 
  • Bagi sekolah-sekolah di luar bandar peruntukan untuk kemudahan-kemudahan dari segi teknologi adalah terhad.
2.Sumber maklumat yang tidak menyakinkan. 
  • Maklumat yang pelbagai boleh menyebabkan kekeliruan dan menganggu proses pengajaran dan pembelajaran.
3.Kekurangan bahan sumber. 
  •  Jika peralatan tidak cukup atau tidak lengkap ianya akan menimbulkan masalah dan hanya menyebabkan proses pengajaran dan      pembelajaran tidak dapat dijalankan dengan lancar.
 4.Penggunaan internet yang terhad. 
  • Bagi kawasan luar bandar, untuk mencari maklumat-maklumat yang dikehendaki  juga adalah terhad kerana tidak mempunyai  sumber internet yang laju dan mencukupi.
5.Mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran. 
  •  Kanak-kanak  menggunakan ICT  hanya untuk bermain permainan daripada untuk mencari hal yang berkaitan pelajaran.

KEBURUKAN PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK KANAK-KANAK: 

 1.Membantutkan perkembangan sosial. 
  •  Kanak-kanak ini akan bermain permainan dalam komputer kerana ingin memenangi permainan yang dimainkan oleh mereka.
2.Menjejaskan kesihatan. 
  • Memberi impak kesihatan yang buruk kepada kanak-kanak seperti masalah penglihatan, kekurangan zat makanan yang disebabkan oleh kerana terlalu fokus kepada permainan sehingga mengabaikan masa makan mereka.
3.Kecelaruan penggunaan bahasa. 
  •  Kebanyakkan pengguna internet tidak menghiraukan laras bahasa yang betul semasa mereka menulis.
4.Terpengaruh dengan budaya tidak sihat. 
  •   Kanak-kanak akan meniru aksi lasak dan ganas yang dipaparkan di internet atau di kaca televisyen.
5.Perkembangan fizikal terbantut. 
  •    Ini kerana apabila mereka menggunakan gajet, mereka tidak membina otot yang diperlukan untuk menulis. Jika mereka tidak melakukan aktiviti menulis di atas kertas dan menggunakan pensil, ia akan menyebabkan otot-otot tangan mereka menjadi lemah.

No comments:

Post a Comment