KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS
Kanak-kanak
berkeperluan khas adalah merujuk kepada kanak-kanak yang memerlukan
perhatian dan penjagaan yang berbeza berbanding dengan kanak-kanak
normal. Kanak-kanak ini berbeza daripada kanak-kanak normal dari segi
ciri-ciri mental, keupayaan deria, keupayaan berkomunikasi, tingkah laku
dan emosi dan ciri-ciri fizikal.
Kirk
et al (1993) menjelaskan definisi kanak-kanak berkeperluan khas sebagai
kanak-kanak yang berbeza dari kanak-kanak sederhana atau biasa dalam
ciri- ciri mental keupayaan-keupayaan deria dalam ciri-ciri saraf dan otot atau fizikal dalam tingkahlaku
sosial
atau emosi dalam keupayaan komunikasi atau dalam pelbagai kekurangan
sehinggakan ia memerlukan amalan-amalan sekolah yang diubahsuai atau
perkhidmatan pendidikan khas, supaya ia boleh berkembang sehingga
kemampuan yang maksimum
.
Menurut
Jamila (2005), kanak-kanak khas berbeza dalam aspek ciri-ciri mental,
keupayaan sensori atau deria, keupayaan komunikasi, tingkah laku sosial
dan ciri-ciri fizikal. Oleh yang demikian kanak-kanak khas memerlukan
modifikasi atau perubahan dalam aktiviti-aktiviti sekolah ataupun
perkhidmatan pendidikan khas bertujuan mengembangkan potensi diri
kanak-kanak khas ke tahap yang optimum dan tidak terabai seperti
kanak-kanak normal.
McDonnell
et a (1995) mengklasifikasikan murid berkeperluan khas kepada rencatan
akal, gangguan tingkah laku, autisme, gangguan pembelajaran, kecacatan
deria serta kecacatan fizikal dan kesihatan yang lain. Ada juga yang
yang mempunyai gangguan yang pelbagai seperti rencatan akal dan gangguan
tingkah laku.
1.Mempunyai masalah pembelajaran yang yang besar berbanding kanak-kanak sebaya dengannya,
2.Mempunyai kecacatan yang menghalangnya menggunakan kemudahan pendidikan yang digunakan oleh kanak-kanak yang sebaya dengannya.
3.Adalah di bawah umur wajib bersekolah dan berada di kategori (2) di atas.
No comments:
Post a Comment