Tuesday, 15 October 2019

RPH BERKAITAN ICT

  • TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI (AWAL MATEMATIK)

Rancangan Pengajaran Harian

Kelas : Tadika perpaduan
Tarikh : 1/10/2019
Masa : 35 minit
Bil.Murid : 1 orang
Umur : 5-6 Tahun
Modul : Bertema
Tema : Alam bahan
Subtema : Peralatan
Tajuk : Mari Mengira
Tunjang utama : Tunjang Sains dan Teknologi (Awal Matematik)
Fokus : (MA 2.0) Konsep nombor
Standard kandungan : (MA 2.1) Memahami nombor 1-10
Standard pembelajaran : (MA 2.1.9) Menyusun kumpulan objek mengikut tertib menaik dan
                                                           Menurun.
Kesepaduan tunjang : Tunjang Fizikal dan Estetika
Objektif pembelajaran : Di akhir pembelajaran kanak-kanak dapat :- 
 1.Mengeja angka 1-5. 
 2.Menyatakan bilangan nombor menggunakan cop jari.
Pengetahuan sedia ada : Kanak-kanak sudah mengenal nombor.
Kemahiran berfikir : Membuat cop jari mengikut arahan.
Penerapan nilai : Berani, mendengar arahan guru dan bersemangat.
ABM/BBM : Video, telefon, batang aiskrim, kertas aktiviti.
Kosa kata : Cop jari, haiwan.



  • TUNJANG KEMANUSIAAN

 Rancangan Pengajaran Harian

Kelas:Tadika Perpaduan
Tarikh:30/10/2019
Masa:30 minit
Bil. Murid:30 orang
Umur:5 tahun
Modu:Bertema
Tajuk/Tema:Diri saya
Subtema:Keluarga saya
Tunjang utama:Tunjang kemanusiaan
Fokus:(KM 1.0) Saya dan keluargan
Standar kandungan:(KM1.1)Memahami diri dan hubungan dengan keluarga.
Standard pembelajaran:(KM1.1.3)Menerangkan tentang salasilah keluarga sendiri.
Kesepaduan tunjang:Bahasa dan komunikasi
Objektif pembelajaran:Di akhir pembelajaran kanak-kanak dapat:
1.Menyebut nama-nama ahli keluarga.
2.Menulis nama keluarga.
Pengetahuan sedia ada:Kanak-kanak kenal ahli keluarga.
Kemahiran berfikir:Membezakan hubungan ahli keluarga sendiri dan ahli keluarga lain.
Penerapan nilai:Mendengar arahan guru.
ABM/BBM: Lembaran kerja,
Kosa kata:Atuk,nenek,ibu,bapa



  • TUNJANG KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI
Rancangan Pengajaran Harian

Kelas:Tadika Perpaduan
Tarikh:30/10/2019
Masa: 30 minit
Bil. Murid:30 orang
Umur:5 tahun
Modul:Asas
Tunjang utama:Tunjang kerohanian,sikap dan nilai.
Fokus:(Pl  1.0)Al-quran
Standar kandungan (Pl 2.3)Memahami maksud nama allah (asma”ul Husna)
Standard pembelajaran:(Pl 12.3.2)Menjelaskan nama-nama Allah dengan contoh:
              a)Ar-Rahman (maha pemurah)
              b)Al-Rahim(maha penyayang)
              c)Al-Malik (maha berkuasa)
              d)Al-Hakim(maha bijaksana)
              e)Al-Ghafur(maha pengampun)
Kesepaduan tunjang:Komunikasi dan sikap
Objektif pembelajaran:Di akhir pembelajaran kanak-kanak dapat:-
1.Menyebut nama Allah dengan maksud sekali.
2.Menulis nama-nama Allah.
Pengetahuan sedia ada: Mengetahui nama-nama Allah.
Kemahiran berfikir:Membezakan nama Allah,nama Nabi
Penerapan nilai:Mendengar arahan guru,berani.
ABM/BBM:Kad bernama Allah ,kad bernama Nabi ,lembaran kerja,pensel
Kosa kata:Allah,Nabi
  • TUNJANG FIZIKAL & ESTETIKA 

Rancangan Pengajaran Harian

Kelas : Tabika Perpaduan
Tarikh/hari : 4/8/2019 / Ahad
Masa : 40 Minit
Bil murid : 1 orang
Umur : 6 tahun
Modul : Bertema
Tajuk : Marakas saya
Tema : Muzik
Subtema : Alat muzik
Tunjang utama : Tunjang fizikal & estetika
Fokus : (KE 3.0) Seni visual
Standard kandungan : (KE 3.3) Mengzahirkan idea kreatif dalam penghasilan karya seni  (ekspresi kreatif)
Standard pembelajaran :(KE 3.3.6) Menghasilkan karya kreatif menggunakan bahan kiar semula
Kesepaduan tunjang : Tunjang komunikasi

Objektif pembelajaran :Di akhir pembelajaran ini kanak-kanak dapat:-
                          
     1. Menggoncangkan alat muzik
     2.Mengecat botol air menggunakan cat air
     3.Memasukkan beras ke dalam botol

Pengetahuan sedia ada : Kanak-kanak sudah mengenal warna
Kemahiran berfikir : Kanak-kanak dapat membezakan bunyi muzik
Penerapan nilai : Mendengar arahan guru
ABM/BBM : Komputer riba, pembesar suara, Marakas , cat air , berus cat , botol air , beras , tin , kacang hijau , pita pelekat berwarna , hot glue gun
Kosa kata : Marakas , goncang



  • TUNJANG KOMUNIKASI


Rancangan pengajaran harian

Kelas : Tadika Perpaduan
Tarikh/hari : 3/10/2019 / Khamis
Masa : 40 Minit
Bil murid : 10 orang
Umur : 5 dan 6 tahun
Modul : Bertema
Tajuk : Haiwan peliharaan
Tema : Alam hidupan
Subtema : Hidupan laut
Tunjang utama : Tunjang komunikasi
Fokus : (BM 1.0) Kemahiran mendengar dan bertutur
Standard kandungan : (BM 1.3) Mendengar dan mengecam bunyi bahasa
Standard pembelajaran : (BM 1.3.4) Mendengar, mengecam, dan menyebut perkataan
Kesepaduan tunjang : Tunjang komunikasi
Objektif pembelajaran : Di akhir pembelajaran ini kanak-kanak dapat :-

1)Menyebut hidupan laut 
2)Mengeja jenis hidupan laut 
3)Membezakan hidupan laut dan hidupan didarat.

Pengetahuan sedia ada : Kanak-kanak sudah mengenali hidupan laut dan hidupan darat
Kemahiran berfikir : Kanak-kanak dapat mebezakan hidupan laut
Penerapan nilai : Mendengar arahan guru
ABM/BBM : - Komputer, Pembesar suara, video, lembaran kerja , pencil warna, pencetak
Kosa kata : Ikan, udang, ketam, penyu



No comments:

Post a Comment